450.000 euro telefoonkosten vanwege gehackte telefooncentrale

Een bedrijf in Noord-Holland heeft voor 450.000 aan telefoonkosten gemaakt, omdat de telefooncentrale was gehackt. Twee dagen lang, in het weekend, werden er zo’n 500 telefoontjes gepleegd naar kostbare telefoonnummers in Aziatische landen, waaronder India.

“De telefooncentrale was zo geprogrammeerd dat die op vrijdagavond om twaalf uur begon te bellen, het hele weekend door,” aldus André Vermeulen van de Fraudehelpdesk

Botnet

Op welke manier de kwaadwillenden zich toegang de telefooncentrale hebben weten te verschaffen, is vooralsnog niet bekend. Het mkb-bedrijf heeft de Fraudehelpdesk geïnformeerd over de hack, zonder daarbij in details te treden. Mogelijk hebben de kwaadwillenden met botnets het computersysteem en de daaraan gekoppelde telefooncentrale van het bedrijf geïnfecteerd.

Onvoldoende beschermd

Het is nog niet bekend of het mkb-bedrijf de torenhoge hoge rekening moet betalen. De telecomprovider dient omzet af te dragen aan de opdrachtgever die de kostbare betaalnummers exploiteert. Het getroffen bedrijf is in juridische zin wel aansprakelijk, omdat het zich niet goed genoeg beschermd had tegen de botnets.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief