ACM bekritiseert influencers die nepvolgers kopen

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft eind vorig jaar zes bekende influencers op de vingers getikt, omdat zij op grote schaal fake-likes en fake-volgers kochten. Afgelopen vrijdag liet de toezichthouder weten dat deze influencers hiermee zijn gestopt.

Aanbieders

De ACM heeft tevens de aanbieders van fake-likes en fake-volgers gewaarschuwd. Ook zij hebben toegezegd deze activiteiten te staken. De meesten hebben de waarschuwing van de autoriteit ook doorgegeven aan hun afnemers. Welke influencers het betreft, heeft de ACM niet gezegd. Ze zouden afkomstig zijn uit sectoren zoals mode, lifestyle, fitness, voedsel en kunst.

Platforms

De online nep-likes en nep-volgers werden gekocht voor gebruik op platforms als Facebook, Instagram, YouTube en TikTok. Op deze manier trachtten zij het imago van zichzelf of hun bedrijf, product of dienst gunstig te beïnvloeden. De toezichthouder heeft de mogelijkheid om een boete op te leggen voor het kopen van nep-likes en nep-volgers, maar heeft het vooralsnog bij waarschuwingen gehouden.

Misleiding

“Consumenten moeten kunnen vertrouwen op de informatie die zij online zien. Bedrijven en influencers die spullen verkopen of promoten, mogen geen neplikes of nepvolgers inzetten om hun socialmediaprofiel betrouwbaar of populair te laten lijken. Met het bewust inzetten van neplikes en nepvolgers worden consumenten misleid,” stelt Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid ACM.

Klik hier voor het bericht van de ACM.

 

Aanmelden voor onze nieuwsbrief