AP: gezichtsherkenning supermarkt in principe ongeoorloofd

Het gebruik van camera’s met gezichtsherkenning door supermarkten is in principe niet toegestaan. Hiervoor heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (SP) recentelijk gewaarschuwd.

Slechts in twee uitzonderlijke gevallen mag het wel. De eerste uitzondering is als de gefilmde mensen uitdrukkelijk toestemming hebben gegeven. De tweede wanneer gezichtsherkenning wordt ingezet voor beveiligings- of authenticatiedoeleinden, waarbij een ‘zwaarwegend algemeen belang’ dient. Zo is te lezen op de website van de AP.

Centraal Bureau Levensmiddelenhandel

Vorig jaar kwam aan het licht dat een Jumbo-supermarkt in Alphen aan de Rijn de gezichten van klanten scande om winkeldiefstal te bestrijden. De Autoriteit Persoonsgegevens sprak de supermarktondernemer hierop aan, die deze praktijk vervolgens staakte. Afgelopen mei stuurde de AP een brief naar het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), waarin de autoriteit duidelijk maakt welke regels gelden voor gezichtsherkenning.

Biometrische gegevens

In de brief staat dat de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) strenge eisen stelt aan het verwerken van biometrische gegevens: “Biometrische gegevens zijn volgens de AVG bijzondere persoonsgegevens. Volgens de privacywet is het gebruiken van biometrische gegevens om iemand te identificeren in beginsel verboden. Dit geldt dus ook voor gezichtsherkenning.”

Surveillancesamenleving

“Gezichtsherkenning is een zwaar middel”, verduidelijkt AP-vicevoorzitter Monique Verdier. “Daarmee zijn mensen op grote schaal te volgen. Dat begint misschien bij een supermarkt, die met één druk op de knop kan opzoeken hoe vaak jij de winkel binnenkomt en wat jij dan koopt. Dat eindigt bij een situatie dat we continu gevolgd worden, met gezichtsherkenning in alle winkels en op straat. Zo’n surveillancesamenleving moeten we voorkomen.”

Klik hier voor het bericht van de Autoriteit Persoonsgegevens.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief