Campagne Fraudehelpdesk: gebruik 2FA voor WhatsApp

De Fraudehelpdesk is afgelopen woensdag gestart met een campagne die ervoor moet zorgen dat mensen tweefactorauthenticatie (2FA) voor hun WhatsApp-account inschakelen.

Op deze manier kan voorkomen worden dat kwaadwillenden het account kunnen overnemen. Meta, het bedrijf achter WhatsApp, ondersteunt de campagne.

Zescijferige code

Om een account te bevestigen, verzendt WhatsApp een sms met een zescijferige code. Kwaadwillenden proberen in naam van het slachtoffer deze controlecode op te vragen. Als ze daarin slagen, benaderen ze vervolgens hun slachtoffer via WhatsApp of telefonisch. Ze vertellen dat hij of zij per ongeluk een code heeft ontvangen die voor iemand anders was bedoeld.

WhatsAppfraude

Oplichters geven zich onder meer uit voor een koper op een marktplaats die per abuis de code naar een verkeerd nummer heeft laten verzenden. Vervolgens vraagt de crimineel om de ontvangen code door te sturen. Kwaadwillenden kunnen deze code ook in handen krijgen via de voicemail van de WhatsApp-gebruiker, wanneer deze niet goed genoeg beveiligd is. Met de verificatiecode kan het WhatsApp-account worden overgenomen en gebruikt worden voor onder andere WhatsAppfraude.

Klik hier voor de campagne Voer je gesprekken achter slot en grendel van de Fraudehelpdesk.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief