Center for Digital Democracy: Facebook niet eerlijk over kopen gebruikersprofielen

Facebook vult zijn eigen profielen over zijn gebruikers aan met informatie die is ingekocht is bij externe dataproviders. Het gaat hierbij om informatie over het offline leven van Facebook-gebruikers zoals het inkomen, het aantal creditcards dat iemand heeft en welke restaurants iemand bezoekt.

CEO Jeffrey Chester van Amerikaanse privacywaakhond Center for Digital Democracy (CDD) vindt dat de sociaalnetwerksite hierover niet eerlijk is. De gebruikersprofielen met de persoonlijke interesses worden door adverteerders aangewend om gericht reclame-uitingen aan te bieden.

Individuele klant

Het bezwaar van het CDD is dat Facebook niet duidelijk is over de herkomst van de informatie achter die profielen. “Facebook bundelt [informatie van] tal van verschillende databedrijven om inzicht in een individuele klant te krijgen, en dat individu zou ook toegang tot die bundel moeten hebben,” zegt Chester.

Andere adverteerders
Tegen Business Insider heeft Facebook laten weten dat het zijn gebruikers hierover niet informeert, omdat Facebook deze informatie niet zelf heeft vergaard en deze informatie ook voor andere adverteerders voorhanden is.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief