Forse toename telefoonspoofing

Kwaadwillenden hebben slachtoffers voor miljoenen euro’s opgelicht via spoofing. Daarbij doen criminelen zich voor als bankmedewerker en gebruiken ze het telefoonnummer van een bank.

De slachtoffers zijn in de veronderstelling dat ze door hun eigen bank worden gebeld. De oplichter vertelt dat het geld van hun spaarrekening wegens veiligheidsredenen naar een zogenoemde kluisrekening overgeboekt moet worden.

Katvanger

Het rekeningnummer dat de fraudeur doorgeeft, is echter van een katvanger. Dat is iemand die slechts in naam de houder van een bankrekening is om de werkelijke eigenaar buiten bereik van de justitiële autoriteiten te houden. Zodra een slachtoffer geld heeft overgeboekt, wordt dit onmiddellijk opgenomen.

Platform Spoofing

De afgelopen maanden is deze vorm van fraude fors toegenomen. In april kwamen er zo’n zestig meldingen bij banken binnen over deze fraudevorm, in juli was dat aantal opgelopen tot circa driehonderd, zegt Betaalvereniging Nederland. Per slachtoffer bedraagt de schade tussen de 10.000 euro en 150.000 euro. Bij het Platform Spoofing hebben zich 119 slachtoffers gemeld die naar eigen zeggen voor 2,6 miljoen euro het schip in zijn gegaan.

Aansprakelijk?

De Rabobank vergoedt slachtoffers in de regel, ABN Amro en ING doen dit niet. “Bij dit soort telefonische oplichting wordt de betaalopdracht door de klant zelf opgegeven en geautoriseerd. Er is dan sprake van een geldig gegeven betaalopdracht. Om deze reden is ING niet aansprakelijk voor de ontstane schade, als achteraf blijkt dat er sprake is van oplichting”, aldus een woordvoerder van ING.

Ruim euro 4.000.000

De politie heeft de afgelopen maanden zeven personen aangehouden wegens deze malafide praktijken. Deze verdachten zouden met hun verhaal over de kluisrekening in totaal ruim euro 4.000.000 hebben buitgemaakt.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief