HagaZiekenhuis stopt met online vragenlijsten wegens AVG

Het HagaZiekenhuis in Den Haag staakt het gebruik van digitale vragenlijsten van ConsultAssistent. Volgens het ziekenhuis is op een aantal punten niet voldaan aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

Patiënten van de keel-, neus-, en oorafdeling (KNO) konden op vrijwillige basis gebruikmaken van de vragenlijst. Ze vulden er gegevens over hun gezondheid in. Deze informatie werd later gebruikt om een diagnose te stellen.

Outcome Measurement

Het HagaZiekenhuis gebruikte de ConsultAssistent sinds 2017. Onderzoek wees echter uit dat de vragenlijsten niet volledig in overeenstemming waren met de AVG. De uitleg op welke manier de gegevens werden gebruikt, schoot tekort. Ook werd niet nadrukkelijk genoeg gevraagd om toestemming voor de gegevensverwerking. ConsultAssistent is een product van het bedrijf Outcome Measurement. Er was “geen geldige overeenkomst tussen het HagaZiekenhuis en het bedrijf Outcome Measurement”, aldus het ziekenhuis.

Autoriteit Persoonsgegevens

Alle patiënten die ConsultAssistent hebben gebruikt, zijn inmiddels ingelicht door het HagaZiekenhuis. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) is over de zaak geïnformeerd. Outcome Measurement heeft begrip voor de maatregel van het ziekenhuis. “ConsultAssistent wordt in één ander ziekenhuis gebruikt, we hebben met dit ziekenhuis een overeenkomst voor het gebruik van ConsultAssistent. Hier speelt niet dezelfde casus.”

Klik hier voor het bericht van het HagaZiekenhuis.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief