ING gaat betaalgegevens gebruiken voor reclame

ING gaat klanten advertenties voor ING-producten laten zien op basis van hun betaalverkeer. De bank heeft deze nieuwe handelswijze aangekondigd in de nieuwste versie van zijn Privacy Statement.

“We kunnen u op basis van uw persoonlijke situatie (zoals betaalgegevens en vergelijkbare gegevens) brieven, e-mails of sms-berichten sturen met een aanbieding van een product of dienst of u een dergelijke aanbieding laten zien op onze websites of mobiele apps en sites en apps van anderen,” aldus de bank.

Kinderbijslag

Klanten die kinderbijslag op hun betaalrekening bijgeschreven krijgen, kunnen hierdoor bijvoorbeeld een advertentie voor een spaarrekening voor kinderen te zien krijgen. Een ander voorbeeld: wanneer er een aanzienlijk geldbedrag op iemands rekening staat, kan de ING deze mensen attent maken op beleggingsmogelijkheden. “We gebruiken in deze en andere situaties gegevens van uw af- en bijschrijvingen op uw rekeningen. Bijvoorbeeld: naar wie u geld overschrijft, van wie u geld ontvangt en waar u betaalt,” zo laat ING weten.

Privacypagina

De betaaldata zullen alleen aangewend worden om producten en diensten van ING aan te bieden. Klanten krijgen de mogelijkheid om zich voor de persoonlijke aanbiedingen af te melden. Dat kan via de privacypagina van Mijn ING of door een e-mail naar de bank te zenden. “We delen de gegevens niet met andere commerciĆ«le partijen. Dat is op dit moment niet aan de orde,” aldus een woordvoerder van de in een toelichting.

Klik hier voor het nieuwe Privacy Statement van ING.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief