Kifid: ABN Amro hoeft schade telefoonspoofing niet te vergoeden

ABN Amro hoeft een klant die via telefoonspoofing 30.000 euro afhandig werd gemaakt, niet te compenseren. Zo luidt het oordeel van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid).

Het slachtoffer kreeg eind december een telefoontje, waarbij het telefoonnummer van de bank op het telefoonscherm verscheen. In werkelijkheid bleek het echter om een cybercrimineel te gaan die zich voordeed als een medewerker van de fraudeafdeling van ABN Amro.

Geschillencommissie Financiële Dienstverlening

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening van het Kifid wijst de vordering van de ABN Amro-klant af. Zij heeft het geld zelf overgeboekt naar de oplichters. Toen zij de fraude meldde, was het geld niet meer bereikbaar voor ABN Amro. De bank waarschuwde ING, waarna er een onderzoek volgde. De Geschillencommissie vindt dat ABN Amro niet meer had kunnen doen.

Gewaarschuwd

Tevens heeft de ABN Amro haar klanten op 19 december via een e-mail gewaarschuwd voor deze vorm van oplichting. De bank kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor het feit dat de vrouw niet bekend was met deze vorm van fraude, aldus de uitspraak.

Klik hier voor de volledige uitspraak van het financiële klachteninstituut Kifid.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief