KLM en Air France waarschuwen klanten voor mogelijk datalek

KLM en Air France hebben klanten gewaarschuwd voor gecompromitteerde accounts. Daarbij zijn mogelijk persoonsgegevens op straat beland. Via een e-mail hebben de luchtvaartmaatschappijen klanten geïnformeerd over een “ongeautoriseerde entiteit” die een verdachte activiteit heeft uitgevoerd met hun accounts.

Accounts geblokkeerd

Tijdens de hack zijn mogelijk persoonlijke gegevens onderschept. Het betreft naam, Flying Blue-gegevens, Air Miles, telefoonnummer, e-mailadres en de laatste transacties. Als “aanvullende beveiligingsmaatregel” hebben KLM en Air France deze accounts geblokkeerd. Klanten van deze accounts dienen een nieuw wachtwoord aan te maken voordat ze er weer gebruik van kunnen maken.

Twitter

Meerdere personen hebben op Twitter laten weten dat ze de waarschuwing van KLM en Air France hebben ontvangen. In de tweets wordt kritiek gegeven dat er geen details over de verdachte activiteit of entiteit zijn bekendgemaakt. Hierdoor blijft het onduidelijk voor klanten wat er precies aan de hand is. Een andere punt van kritiek is dat de luchtvaartmaatschappijen geen wachtwoorden toestaan van meer dan twaalf karakters.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief