Ombudsman bekritiseert behandeling privacyklachten door AP

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaat niet goed om met burgers die ontevreden zijn over de behandeling van hun privacyklachten. Dat concludeert de Nationale ombudsman in zijn onderzoeksrapportage Voor een dichte deur.

In de afgelopen vier jaar dienden meer dan tweehonderd burgers bij de ombudsman een klacht in over hoe de AP omgaat met hun privacyklacht.

Bezwaar maken

Eind vorig jaar lagen er 9.800 privacyklachten van burgers op de plank bij de privacyautoriteit. Wanneer de toezichthouder een privacyklacht behandelt en er een beslissing over neemt, is het voor burgers niet duidelijk welke mogelijkheden ze hebben als ze het er oneens mee zijn. Er is onder meer niet duidelijk hoe er bezwaar gemaakt kan worden tegen een beslissing.

Capaciteitsproblemen

De AP denkt volgens de ombudsman met name vanuit regels en onmogelijkheden en te weinig vanuit oplossingen of het perspectief van de burger. De ombudsman vindt dat de privacytoezichthouder onder druk staat, maar dat deze capaciteitsproblemen geen excuus mogen zijn voor de omgang met ontevreden burgers. “Niet het belang van burgers, maar dat van de organisatie lijkt voorop te staan”, aldus ombudsman Reinier van Zutphen.

Klik hier voor de onderzoeksrapportage van de Nationale ombudsman Voor een dichte deur.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief