Politie Los Angeles dient socialmedia-accounts te noteren

Politieagenten van Los Angeles hebben instructies gekregen om van elke burger die ze spreken de socialmedia-accounts en e-mailadressen te noteren. Dat geldt ook voor burgers die niet worden verdacht van een misdrijf.

Dit staat in documenten die het Brennan Center for Justice aan de New York University Law School heeft opgevraagd bij het politiekorps van de Californische stad. Het centrum is een non-profit instituut voor wet en openbaar beleid.

Social media-listening

Uit deze documenten blijkt dat het politiekorps agenten toestaat nepprofielen te genereren om social media te monitoren, zonder dat daar veel toezicht op plaatsvindt. Tevens adviseert het politiekorps om aan social media-listening te doen. Hierbij worden socialmediaberichten geanalyseerd.

Palantir

Wanneer agenten een burger spreken en de gegevens op een field interview-kaart noteren, zouden ze ook naar de socialmedia-accounts en het e-mailadres dienen te vragen. Deze informatie wordt vervolgens verwerkt in een systeem van het bedrijf Palantir. Dit bedrijf met hoofdkantoor in Denver is gespecialiseerd in big data-analyse. Het voegt informatie uit allerlei bronnen samen voor analyses.

Grootschalige monitoring

“Deze kaarten faciliteren grootschalige monitoring van de individuen van wie ze zijn verzameld en hun vrienden, familie en kennissen, zelfs wanneer mensen niet van een misdrijf worden verdacht”, stelt Mary Pat Dwyer van het Brennan Center for Justice. Het politiekorps van Los Angeles heeft tegenover The Guardian gezegd dat het het beleid voor de field interview-kaarten gaat aanpassen. Nadere details zijn vooralsnog niet verstrekt.

Klik hier voor het bericht van het Brennan Center for Justice.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief