Providers verplicht om locatiedata mee te zenden bij bellen naar 112

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) verplicht providers om locatiegegevens van een mobiele telefoon mee te sturen als iemand 112 belt.

Deze wijziging gaat per 1 juli 2021 in. De toezichthouder heeft dit in haar nieuwe beleidsregels opgenomen.

Advanced Mobile Location

Momenteel is het al gebruikelijk dat providers bij een telefoontje naar 112 de locatie doorgeven van de zendmast waarmee een beller verbonden is. De nauwkeurigheid van deze locatie is echter afhankelijk van de afstand tussen de beller en de zendmast. Daarom wil de ACM dat providers ook locatiegegevens vanuit de mobiele telefoon van de beller delen. Waar de beller zich bevindt, wordt bepaald met Advanced Mobile Location (AML), aan de hand van satellietnavigatiesystemen (bijv. gps) en de sterkte van wifi-signalen op de telefoon.

Bellen via wifi

Deze locatiegegevens zijn volgens de ACM preciezer dan zendmastgegevens. Als providers toegang tot deze gegevens hebben, dienen ze deze aan de meldkamer te verstrekken. Providers moeten bij 112-oproepen tevens naam en beschikbare adres-, postcode- en woonplaatsgegevens delen. Een andere eis is dat providers ervoor moeten zorgen dat het alarmnummer 112 bereikbaar is via alle technieken die zij ook voor normale telefoongesprekken gebruiken. Als een telecomaanbieder bijvoorbeeld ‘bellen via wifi’ aanbiedt, moet het ook mogelijk zijn om op deze manier 112 te bellen.

Klik hier voor de nieuwe beleidsregels van de ACM.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief