Rabobank-klanten vatbaar voor nieuw virus

Rabobank-klanten lopen momenteel het risico aangevallen te worden door een nieuw computervirus. Het virus probeert om gegevens van internetbankieren van klanten te bemachtigen om zo te frauderen. De Rabobank heeft hiervoor gewaarschuwd.

Als een computer door het virus is geïnfecteerd, ziet de gebruiker een ander scherm dan normaal. Bijvoorbeeld dat de bank een nieuwe betaalpas uitgeeft. Vervolgens wordt de klant verzocht om een kleurcode te scannen waarmee de nieuwe bankpas aangevraagd kan worden. Tot slot krijgt de klant het verzoek om zijn pincode in te voeren als “extra beveiligingsmaatregel”.

Pincode
“Wij begrijpen dat een virus heel echt overkomt. Maar als er tijdens het internetbankieren naar uw pincode wordt gevraagd, dan klopt het niet. Wij vragen u namelijk nooit naar uw pincode tijdens het internetbankieren. U vult altijd zelf uw pincode in op de Rabo Scanner of Random Reader”, aldus de Rabobank.

Helpdesk
De bank raadt klanten die een verdacht scherm zien, aan om meteen te stoppen met internetbankieren. Voorts adviseert de Rabobank om direct te bellen met de helpdesk van de Rabobank. Er is niet bekendgemaakt op welke manier het virus zich verspreidt, noch welke naam het virus heeft.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief