Steeds meer malafide advertenties

Online advertenties worden steeds vaker ingezet door kwaadwillenden om mensen naar phishingsites of andere onbetrouwbaar websites te lokken. Dit blijkt uit recent onderzoek van de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN).

Het gebruik van een bekend merk is een veelvoorkomende methode. Tijdens het onderzoek vond de stichting meer dan 1.500 websites met een bekende merknaam in de domeinnaam. Daarbij ging het om de top 50 van meest bekende merken.

Forse stijging
Dat is een forse stijging in vergelijking met vorig jaar, toen er 420 malafide websites werden aangetroffen met een merknaam. Een veelgebruikte truc bij deze methode is om de letter ‘o’ in de domeinnaam te vervangen door het getal ‘0’ (nul).

Retail-sector
“Ze denken naar een site te gaan van een bekend merk, maar komen op een advertentie- of phishingsite. Soms is het fake-websites alleen om inkomsten uit Google Adwords te doen, maar soms is het hun intentie vertrouwelijke gegevens van bezoekers te bemachtigen,” zegt ISDN in een toelichting. De stichting ziet een verschuiving van malafide domeinnamen van de financiĆ«le sector naar de retail-sector. “Daar is veel economische activiteit, en over het algemeen een minder goede beveiliging dan bij banken.”

Aanmelden voor onze nieuwsbrief