Track and trace-systeem van Coolblue bevat lek

Gegevens van klanten van webwinkel Coolblue waren recentelijk eenvoudig op te vragen. Oorzaak: een lek in het systeem van een koeriersdienst. Op 30 juli is het systeem offline gehaald.

Exchange Logistics is een koeriersdienst die voor deze webwinkel pakketten bezorgd. Daarvoor gebruikt het bedrijf een systeem dat op hun eigen site draait. Via deze website kunnen klanten van Coolblue zien waar hun pakketje zich bevindt.

Postcode en huisnummer
Een klant, die verder anoniem wil blijven, ontdekte het lek en meldde dit aan de Gazet van Antwerpen: “Om mijn bestelling te volgen, moest ik enkel mijn postcode en mijn huisnummer ingeven. Toen ik het systeem raadpleegde, stonden mijn gegevens er nog niet in. Maar ik kreeg wel een lijst met alle andere mensen die in mijn postcode wonen en hetzelfde huisnummer hebben.”

Klantdata zeer serieus

Coolblue vindt het erg vervelend dat dit met klantgegevens gebeurt en heeft het systeem een week geleden al offline gehaald. “We willen benadrukken dat we slechts een klein deel van de Coolblue-bestellingen via deze koerier versturen, en dat dit dus slechts voor een klein deel van toepassing is. We nemen de beveiliging van klantdata zeer serieus, en hebben daarom Exchange aangesproken en gevraagd dit zo snel mogelijk te verbeteren – zowel voor onze klanten als die van andere aangesloten webwinkels,” aldus Coolblue.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief