Vivaldi-CEO: Adverteerders hebben het internet gestolen

Het internet zou open en vrij moeten zijn zonder angst voor monitoring, vindt Jon von Tetzchner. De CEO en medeoprichter van Vivaldi heeft dit onlangs tegenover XDA gezegd, een forum voor developers. Hij stelt dat adverteerders het internet hebben gestolen.

“Het idee dat je gegevens verzamelt om advertenties te tonen … Ik kan begrijpen dat je toegang tot veel data gebruikt om een dienst aan te bieden, maar dat is niet hetzelfde als het profileren van je gebruikers”, aldus Von Tetzchner.

Advertenties

Hij wijst erop dat lange tijd “normale advertenties” die je bijvoorbeeld in een magazine ziet, ook op internet de standaard waren. “Veel meer sites waren winstgevend en mensen maakten zich minder druk over het blokkeren van advertenties. De advertenties waren normaal, het was het soort dat je ziet wanneer je een magazine leest. Er waren advertenties, maar die volgden je niet.”

Tracking

Als gevolg van het intensieve tracken zijn advertenties volgens Von Tetzchner minder winstgevend geworden. Vroeger waren adverteerders bereid meer te betalen voor advertenties, omdat ze precies wisten waar die gepubliceerd werden. Door het gebruik van algoritmes en Google Ads zijn er tegenwoordig ook advertenties te zien op minder goede websites. Dit gebeurt volgens de Vivaldi-CEO zelfs wanneer de algoritmes de kwaliteit van de content controleren.

Klik hier voor het artikel in XDA.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief