Mozilla: open en vrije web beschermen

“We zijn niet tegen online advertenties. Het is een legitieme bron van inkomsten en garandeert mooie content op het web. Maar het volgen van gebruikers zonder dat ze dit weten, of ze te volgen als ze hier tegen zijn, gaat gewoon niet werken.

Het open en vrije web is een waardevol iets dat we moeten beschermen. Gebruikers moeten dan ook de controle over hun eigen data houden”, aldus Winston Bowden van Mozilla.

Persoonlijke informatie

De Chief Marketing Officer van hetzelfde bedrijf, Jascha Kaykas-Wolff, vindt dat het internet aan het transformeren is in een groot glazen huis. Organisaties die dat willen, kunnen persoonlijke informatie van de bewoners in dit glazen huis gebruiken, zonder dat die mensen dit weten.

Online privacy
Om dit online tracking zichtbaar te maken, heeft het bedrijf onlangs een filmpje gemaakt over online privacy. De mensen in dit filmpje wanen zich in een afgeschermd appartement. Wanneer ze echter een connectie met het wifi-netwerk maken, worden de muren weggehaald en staan ze letterlijk te kijk.

Tracking

De video was onderdeel van een event over online privacy, met meerdere discussies. Trackingbescherming was een van de onderwerpen. Mozilla heeft deze techniek recentelijk in zijn browser Firefox verwerkt. De opensourceontwikkelaar werd hierom ook bekritiseerd: de tool houdt advertenties immers buiten de deur.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief