Slimme billboards met camera: privacyschending of niet?

Mediabedrijf Exterion Media exploiteert reclameborden die zijn uitgerust met een camera en speciale software. Op deze manier is het mogelijk om te analyseren wie naar de reclame op de zuil kijkt.

De camera filmt en telt de mensen die voorbijlopen. Wanneer iemand voor de reclamezuil blijft staan, dan kan de software ook het geslacht en de leeftijdscategorie achterhalen. Op deze manier kunnen adverteerders uitvinden welke reclame voor wie interessant is.

Experiment
Omdat de techniek kostbaar is, wordt deze nog maar beperkt ingezet. Op verschillende stations, waaronder het Centraal Station in Amsterdam, zijn deze borden te vinden. Ook staan ze op straat en in een aantal winkelcentra. Vooralsnog gaat het om een experiment. “We hebben nu een paar honderd van dit soort borden, maar het grootste deel staat nog uit,” licht Guy Grimmelt van Exterion toe.

Privacyschending?
Volgens Exterion handelt het bedrijf binnen de wet. “Er worden nooit beelden vastgelegd en er bestaat geen database of iets dergelijks waarin beelden worden opgeslagen. Dat is niet wat we willen en daarnaast voegt het niets toe. We zullen dit, los van het feit dat het ook privacytechnisch niet is toegestaan, nooit gaan doen.” De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) is echter een andere mening toegedaan. Volgens de privacywaakhond zijn camera’s met een commercieel doel in de openbare ruimte nooit geoorloofd. „Daar gelden regels voor. Je kunt niet zomaar zonder toestemming gaan filmen,” aldus een woordvoerster van de AP.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief