Data 800.000 klanten Swisscom ontvreemd

In september 2017 zijn de data van 800.000 klanten van Swisscom in verkeerde handen terechtgekomen. Dit heeft de grootste telecomprovider van Zwitserland gisteren laten weten. Een kwaadwillende slaagde er toen in om zich toegang te verschaffen tot de login van een verkooppartner en vervolgens tot klantgegevens van Swisscom.

Het datalek betrof namen, adresgegevens, telefoonnummers en geboortedata. Het bedrijf slaat deze gegevens op, zodra mensen een abonnement afsluiten. Deze gegevens zijn toegankelijk voor de partners van Swisscom die verkoopactiviteiten verrichten voor de provider.

Extra beveiligingsmaatregelen

Het is niet bekend wie de cybercrimineel is, noch hoe hij het systeem van Swisscom wist binnen te dringen. Het bedrijf heeft bekendgemaakt extra securitymaatregelen te nemen. Een daarvan is het beter controleren en automatisch monitoren van de toegang voor partners tot de Swisscom-systemen. Tevens kunnen er geen grote hoeveelheden klantgegevens meer opgevraagd worden. Een andere aanvullende beveiligingsmaatregel is de invoering van tweefactorauthenticatie voor alle verkooppartners.

Grootste telecomprovider

Klanten van Swisscom die willen checken of er ook van hen persoonsgegevens in verkeerde handen zijn beland, kunnen een sms sturen naar het bedrijf. Swisscom is de grootste telecomprovider in Zwitserland. Het bedrijf ontstond in 1998, toen Zwitserse PTT gesplitst werd in Zwitserse Post en Swisscom.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief