De vandaag uitgebrachte versie 6 van iOS heeft een nieuwe instelling waarmee persoonlijke tracking voor advertenties kan worden uitgeschakeld.
Tot dusver werd het unieke serienummer van een iPhone, iPad of iPod -het Unique Device IDentifier (UDID)- tijdens het gebruik verzonden naar adverteerders. Zij konden hiermee het gedrag van gebruikers volgen en een gedetailleerd profiel van individuele gebruikers opbouwen voor gerichte advertenties.
In iOS 6 is de ‘Advertising Identifier’ geintroduceerd als kenmerk voor het volgen van gebruikers door adverteerders. Nieuw is dat het mogelijk is om dit volgen uit te schakelen. Standaard staat deze vorm van tracking echter aan.
Deze optie zit wel wat verstopt in het iOS menu: de menukeuze is te vinden onder Instellingen – Algemeen – Info – Reclame. Door de keuze ‘Beperk reclametracking’ aan te zetten, worden de Advertising Identifiers door de servers van Apple geanonimiseerd. Hierdoor zijn individuele gebruikers niet meer te volgen door adverteerders.
Op dit moment is het UDID ook nog te gebruiken door adverteerders. Apple gaat hen in een volgende release wel dwingen om het UDID te vervangen door de Advertising Identifier.