AP: Samenwerking Europese privacytoezichthouders effectief tegen grote techbedrijven

In haar jaarverslag 2024 waarschuwt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) voor de “serieuze bedreiging” die grote techbedrijven vormen voor de privacy en vrijheid van Europeanen.

Interventies

Alleen door samenwerking tussen Europese privacytoezichthouders kan hier effectief tegen opgetreden worden, stelt de AP. Afgelopen jaar werkten zij samen rond interventies bij onder andere Booking.com, Clearview, LinkedIn, Meta, Netflix en Uber.

Niet betalen voor privacy

“Als privacytoezichthouders werken we steeds succesvoller samen binnen Europa. Soms hebben we samen opgetrokken bij het opleggen van boetes, maar we hebben ook andere interventies ingezet. De AP was bijvoorbeeld een van de initiatiefnemers voor een gezamenlijk standpunt over ‘pay or consent’-modellen voor gepersonaliseerde advertenties op grote online platforms. Voor die platforms is het nu kraakhelder. Zij kunnen zich niet beperken tot het bieden van slechts twee keuzes: betalen of toestemming geven voor het delen van je gegevens. Met andere woorden: je hoeft niet te betalen voor je privacy,” aldus Aleid Wolfsen, voorzitter AP.

Klik hier voor het jaarverslag van de AP.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief