Autoriteit Persoonsgegevens onderzoekt cookiebanners websites

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft meerdere onderzoeken lopen naar cookiebanners die niet conform de AVG zijn. De toezichthouder heeft voor dit jaar extra middelen gevraagd om van online tracking en cookiebanners een prioriteit te maken.

Weigerknop

Enige tijd geleden kreeg drogisterijketen Kruidvat een boete van 600.000 euro. “In de cookiebanner op Kruidvat.nl waren de vakjes om akkoord te gaan met het plaatsen van volgsoftware standaard aangevinkt. Dat mag niet”, aldus de AP. Het gebruik van cookiebanners is niet verplicht. Wel zijn er volgens de AVG voorwaarden aan verbonden. Het moet bijvoorbeeld net zo makkelijk zijn om toestemming te weigeren als te accepteren. Buttons dienen dus naast elkaar op dezelfde laag te staan, zodat de gebruiker niet extra hoeft te klikken of scrollen voor de weigerknop. Veel websites voldoen hier nog niet aan.

Contextgebaseerde advertenties

“Als we kijken wat ons ideaalbeeld is, zouden we een web hebben zonder het verzamelen van zo onnodig veel persoonsgegevens, waardoor pop-ups om daar toestemming voor te vragen ook niet nodig zijn,” vertelt Midas Nouwens van de AP. De Ster maakt bijvoorbeeld al een aantal jaren gebruik van contextgebaseerde advertenties. “Er is een misvatting dat het web zonder gerichte advertenties doodgaat, omdat er geen geldstromen meer zijn. Maar je kunt ook op een andere, ‘ouderwetse’ manier adverteren.”

Klik hier voor de richtlijnen van de AP over cookiebanners.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief