Bestrijding van phishing begint bij oplettendheid

De bestrijding van phishing begint met het verhogen van het bewustzijn van internetgebruikers. Minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid stelt dit naar aanleiding van cijfers van de Nederlandse banken over schade door phishing.

De afgelopen maanden kregen banken opvallend veel meldingen van klanten over phishing via mobiele berichtendiensten zoals SMS, WhatsApp en Messenger.

Digitale betaalfraude

“De aanpak van digitale betaalfraude, waaronder phishing, wordt door het kabinet zeer serieus genomen”, verklaart Grapperhaus. Volgens de minister is preventie uiteindelijk de meest effectieve manier om phishing te bestrijden. “Dit begint met de alertheid van de mensen zelf, bijvoorbeeld bij het klikken op links. Om die alertheid te vergroten heb ik in 2019 samen met een groot aantal publieke en private partijen, waaronder de banken, de publiekscampagne ‘Eerst checken, dan klikken’ uitgevoerd”, aldus Grapperhaus in een brief aan de Tweede Kamer.

Awareness

Ook online marktplaatsen vinden het voorlichten van gebruikers de beste manier om phishing te voorkomen. Gebruikers van Marktplaats worden bijvoorbeeld gewaarschuwd op te letten, zodra een link in een chatgesprek wordt ingevoerd. Tevens blokkeert Marktplaats frauduleuze links in chatgesprekken en biedt het platform tweefactorauthenticatie en een veilige betaaloplossing. Grapperhaus onderstreept het belang van awareness: “Het voorkomen van fraude, ook van bancaire fraude door middel van phishing, is een zaak van veel verschillende publieke en private partijen en begint bij de oplettendheid van burgers en bedrijven zelf.”

Klik hier voor de brief van Grapperhaus aan de Tweede Kamer.

 

 

Aanmelden voor onze nieuwsbrief