Data van 260.000 Nederlanders ontvreemd bij Allianz

Bij reisverzekeraar Allianz Global Assistance hebben criminelen gegevens van minstens 260.000 Nederlandse klanten buitgemaakt. Het betreft onder meer persoonsgevoelige informatie van reisverzekeringen, fietsverzekeringen en pechhulp.

De data stonden op back-ups in een kluis op een beveiligde locatie. Hierop bevonden zich contactgegevens, verzekeringsgegevens, kentekengegevens en bankrekeningnummers.

Autoriteit Persoonsgegevens

Hoe de criminelen zich toegang hebben weten te verschaffen, is niet bekend. “Je moet meerdere stappen doorlopen om bij die kluis te komen,” aldus een woordvoerder van Allianz. “We hebben geen idee hoe deze kraak gebeurd is.” Het bedrijf heeft het datalek gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens. De 260.000 klanten zijn hierover per brief geïnformeerd. Het is niet uitgesloten dat het om gegevens van nog meer mensen gaat. Op de polis van reisverzekeringen staan immers vaak ook gegevens van andere personen vermeld dan alleen van de klant.

Extra waakzaam

“Op zich is dit geen reden tot zorg,” benadrukt de woordvoerder. “Er zijn geen inloggegevens gestolen.” Wel is het mogelijk dat de criminelen zich voordoen als de verzekeraar, om zo meer data in handen te krijgen. Er kan bijvoorbeeld een betaalverzoek via sms of e-mail worden verzonden. “Wij adviseren onze klanten daarom extra waakzaam te zijn op verdachte berichten.”

Tapes

De verzekeraar heeft extra personeel ingeschakeld om fraude met de gestolen gegevens op te sporen. “In de kluis lagen geen harde schijven,” licht de woordvoerder toe. “Het gaat om een soort tapes, die alleen met speciale apparatuur gelezen kan worden. Meer kunnen we er niet over zeggen, om het de inbrekers niet makkelijk te maken.”

 

Aanmelden voor onze nieuwsbrief