EU bereikt akkoord over Digital Services Act

Afgelopen weekend bereikten de Europese Raad en het Europees Parlement, onder leiding van de Europese Commissie, een akkoord over de Digital Services Act (DSA).

Deze nieuwe wetgeving dwingt online platforms om maatregelen te nemen die burgers online beter beschermen.

Online dezelfde regels als offline

De wet wordt naar verwachting in 2024 van kracht. Vanaf dan is het niet meer toegestaan om gepersonaliseerde advertenties te laten zien, gebaseerd op gevoelige gegevens van gebruikers over hun religie, seksuele voorkeur en etniciteit. Tevens worden bedrijven verplicht om regels te hebben om in te grijpen in het geval van illegale content. Alles wat offline illegaal is, wordt straks ook online als illegaal beschouwd, aldus Margarethe Vestager. Zij is vicepresident van de Europese Commissie en belast met digitale zaken.

Boete tot 6 procent jaaromzet

Tevens staan er in de DSA regels waar online platforms en zoekmachines zich aan moeten houden. Het betreft zowel de grootste spelers (Google, YouTube, Facebook, Instagram, et cetera) als kleinere partijen. Bij overtreding van de nieuwe wet lopen ze het risico op een boete tot 6 procent van de jaaromzet. Overtreden ze de regels vaker, dan kan dat tot gevolg hebben dat ze geen zaken meer mogen doen binnen de EU.

Klik hier voor het persbericht van de Europese Commissie.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief