Explosieve groei frauduleuze e-mails

De Fraudehelpdesk krijgt steeds vaker meldingen over fake-mails. Kwaadwillenden proberen via deze e-mails persoons- en bankgegevens te ontvreemden. Afgelopen jaar kreeg Fraudehelpdesk.nl van 123.000 mensen meldingen, in 2014 waren het er 105.000.

Met name in de afgelopen maanden neemt het aantal fors toe. In december 2015 ging het al om 17.000 gevallen. Voor deze maand worden 20.000 meldingen verwacht, aldus een woordvoerder van de Fraudehelpdesk in De Telegraaf.

Taalgebruik
Cybercriminelen gaan daarbij steeds professioneler te werk. Voorheen waren deze e-mails vaak in slecht Nederlands geschreven, zodat ze vaak relatief makkelijk waren te herkennen. De fake-mails die nu in omloop zijn, bevatten correcter Nederlands taalgebruik en zijn moeilijker te herkennen als valse e-mails. Fraude vindt ook plaats door gebruikers naar een fake-website te lokken die veel lijkt op de originele versie.

Internetbankieren

De Belastingdienst en het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) roepen mensen op om alert te zijn op deze vorm van fraude. Ook banken adviseren hun klanten om op te passen voor frauduleuze e-mails en websites. Klanten van banken die gebruikmaken van internetbankieren, behoren tot de favoriete doelgroepen van deze cybercriminelen.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief