De FTC heeft negen socialmedia- en streamingbedrijven onderzocht. De Amerikaanse toezichthouder vindt dat er wetgeving moet komen om de surveillance door deze bedrijven aan banden te leggen. Gebruikers zouden meer datarechten moeten krijgen. Tevens zouden deze bedrijven de hoeveelheid verzamelde gegevens dienen te beperken. Ook zouden ze geen gevoelige data via privacy-invasieve trackingmethodes moeten vergaren.
Miljarden dollars per jaar
De FTC heeft Amazon, Meta, YouTube, X, Snap, ByteDance, Discord, Reddit en WhatsApp onderzocht. “Het rapport laat zien hoe socialmedia- en videostreamingbedrijven enorme hoeveelheden data van Amerikanen verzamelen om daar miljarden dollars per jaar aan te verdienen”, vertelt Lina Khan van de FTC. “Hoewel lucratief voor de bedrijven, brengen deze surveillancepraktijken de privacy van mensen in gevaar, bedreigen ze hun vrijheden en stellen ze mensen bloot aan allerlei kwalijke zaken, van identiteitsdiefstal tot stalking.”
Privacy-invasieve trackingtechnologieën
De businessmodellen van veel van de onderzochte bedrijven zijn gebaseerd op het vergaren van gebruikersgegevens op grote schaal voor advertentiedoeleinden. Sommige socialmedia- en videostreamingbedrijven gebruiken privacy-invasieve trackingtechnologieën waaronder pixels voor het verzamelen van persoonlijke informatie.
Klik hier voor het onderzoeksrapport van de FTC.