Gegevens 2,3 miljoen Nederlanders gelekt bij Allianz

Tijdens het datalek bij Allianz Global Assistance blijken van veel meer mensen gegevens ontvreemd te zijn dan eerder werd aangenomen. Aanvankelijk dacht de verzekeraar dat het om zeker 260.000 Nederlandse klanten ging. Nu blijkt dat het om de gegevens van 2,3 miljoen Nederlanders gaat.

Op 19 september werd bekend dat een back-up van polisgegevens uit een kluis van de verzekeraar was gestolen. Een woordvoerder van Allianz heeft nu laten weten dat niet alleen de back-up, maar de hele kluis is gestolen.

Pechhulpverzekering

De verzekeraar stelt dat het veel werk was om uit te zoeken welke klanten door het datalek zijn getroffen. “In de back-up zaten zeer diverse en vooral oude gegevens, maar deels ook persoonsgevoelige informatie en uw voertuiggegevens,” stelt het bedrijf. Allianz voegt eraan toe dat de gestolen gegevens “alleen toegankelijk zijn voor personen met de juiste specifieke apparatuur en kennis.” Van de klanten die het betreft, hebben er 260.000 direct via Allianz een verzekeringspolis afgesloten. Van hen zijn naam en adresgegevens en het kenteken gekoppeld. Bij 2 miljoen mensen gaat het om een pechhulpverzekering die ze via de leasemaatschappij of de autodealer hebben afgesloten. Van hen is doorgaans alleen het kenteken bekend. Van mensen die in de afgelopen vijf jaar een beroep hebben gedaan op pechhulp zijn behalve het kenteken ook de naam- en adresgegevens gelekt.

Alert op verdachte transacties

Er zouden nog geen aanwijzingen zijn dat de ontvreemde data openbaar zijn gemaakt. De verzekeraar wijst er desalniettemin op dat de buitgemaakte data misbruikt kunnen worden om mensen op te lichten. “Bijvoorbeeld door u een e-mail of sms uit onze naam sturen, waarin uw kentekennummer en uw model auto genoemd zijn. Wij sturen echter nooit een betaalverzoek via e-mail of sms.” Klanten wordt aangeraden om extra goed op te letten of er geen verdachte transacties plaatsvinden.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief