Huawei heeft onbeperkt toegang gehad tot klant- en facturatiegegevens van Telfort. Dat blijkt uit onderzoek van moederbedrijf KPN in 2011. De Volkskrant maakte dit gisteren bekend.
KPN onderzocht in die tijd een nieuwe klant- en facturatie-omgeving van Telfort. Het beheer daarvan was in handen van Huawei. Uit het onderzoek kwam naar voren dat het Chinese bedrijf regelmatig bestanden uit de klantomgeving haalde.
Klantsysteem
Het is onduidelijk hoeveel gegevens zijn opgeslagen en wat ermee is gebeurd. KPN heeft de kwestie volgens de Volkskrant niet verder onderzocht. De leverancier van telecommunicatie- en ICT-diensten zegt dat er “geen enkele aanleiding” is om te veronderstellen dat informatie van klanten is gestolen. Het klantensysteem is niet meer in gebruik.
Verbeteringsmaatregelen
KPN heeft naar eigen zeggen destijds scherp naar de kwestie gekeken. Daarbij zijn de veiligheidsstandaarden onder de loep genomen, onder andere om te voorkomen dat mensen onbevoegd toegang tot de systemen hadden. De jaren daarop zijn “verbeteringsmaatregelen opgevolgd en doorgevoerd”. Telfort-klanten zijn hier niet over geïnformeerd. Er is ook geen melding gemaakt bij de Autoriteit Persoonsgegevens, omdat dat indertijd nog niet verplicht was. Het is vooralsnog niet bekend of er opnieuw onderzoek naar deze zaak wordt gedaan.