KPMG: Retailsector investeert te weinig in cybersecurity

Bijna een vijfde van alle consumenten in de VS zou een winkel die is gehackt, vermijden. Dat blijkt uit onderzoek van KPMG: de 2016 KPMG Consumer Loss Barometer.

Nog eens een derde van de consumenten geeft aan dat ze gedurende drie maanden niet durven te shoppen bij een retailer nadat deze gehackt is, omdat ze vrezen dat hun persoonlijke informatie dan op straat komt te liggen.

Geen verantwoordelijke voor cybersecurity
Een andere opvallende bevinding in het rapport is dat ruim de helft van de cybersecurity executives in de retailsector het afgelopen jaar niet heeft geïnvesteerd in cybersecurity. Ruim veertig procent gaf aan dat er geen persoon binnen hun organisatie is die verantwoordelijk is voor informatiebeveiliging.

Groot risico

Het onderzoek bevestigt het vermoeden dat retailers op het gebied van cybersecurity achterblijven bij andere sectoren zoals de financiële dienstverlening en de technologiesector. “Er staat hier veel op het spel voor retailers,” zegt Mark Larson, KPMG business leader voor consumentenmarkten: “Retailers die cybersecurity niet tot een strategische noodzaak maken, nemen een groot risico.”

Aanmelden voor onze nieuwsbrief