Het onderwijs moet verder digitaliseren en meer doen aan cybersecurity en privacy. Dat is te lezen in het rapport Doordacht Digitaal. Onderwijs in het digitale tijdperk. De Onderwijsraad heeft dit rapport vandaag gepubliceerd.
“Onderwijsinstellingen blijken een relatief makkelijke prooi van cybercriminaliteit door een gebrek aan relevante expertise, de losse organisatie, de open gebruikersgemeenschap en een kwetsbare infrastructuur,” aldus de raad.
Bewustzijn
Onderwijsinstellingen zouden zich niet genoeg bewust zijn van de risico’s die ze lopen als het gaat om internetbeveiliging en cyberaanvallen: “Het is de vraag of individuele onderwijsinstellingen opgewassen zijn tegen het moderne cyberdreigingsbeeld – zowel qua kennis, faciliteiten, als budget.” De Onderwijsraad stelt dat tegenwoordig met minimale middelen en in geringe tijd al flinke schade kan worden veroorzaakt.
Security officer
De raad adviseert dat onderwijsinstellingen een security officer moeten krijgen. Voorts vindt de raad dat bij privacy niet alleen aan persoonsgegevens gedacht moet worden, maar ook aan big data: “De dreiging die uitgaat van big data voor het onderwijs is wellicht ernstiger dan tot nu toe gedacht.” Als voorbeelden noemt de raad het gebruikmaken van opslag in de cloud of communiceren via een WhatsApp-groep. De rijksoverheid krijgt het advies van de raad om meer te focussen op de risico’s van het continu opslaan en bewaren van data.