De overheid waarschuwt in een nieuwe campagne voor de gevaren van cybercrime. Via een televisiecommercial wordt gepoogd om internetgebruikers bewuster te maken van hun internetgedrag.
De boodschap van de commercial is om niet zomaar ergens op te klikken. “Je hoeft maar even niet op te letten en je bent net die ene persoon die in een mail, betaalverzoek of sms van een internetcrimineel trapt,” aldus de commercial.
Veilig internetten
Het televisiespotje wijst gebruikers erop dat ze eerst moeten checken voordat ze gegevens invullen, geld overmaken of op een link klikken. De commercial verwijst tevens naar de website veiliginternetten.nl, een initiatief van het ministerie van Economische Zaken, het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) en het Electronic Commerce Platform Nederland (ECP).
Openbaar Ministerie
Het Openbaar Ministerie (OM) benadrukte in het onlangs verschenen Jaarbericht 2018 eveneens dat gebruikers een belangrijke rol spelen bij het voorkomen van cybercrime. “Door voldoende preventieve maatregelen te nemen, kunnen zij cybercrime helpen voorkomen,” aldus het OM. Daarvoor is volgens het OM een omslag nodig in het denken over digitale veiligheid vereist. Het bedrijfsleven en de overheid hebben daarbij een voortrekkersrol: “Enerzijds om betere veiligheidsvoorzieningen te treffen en anderzijds om de bewustwording daarover te vergroten.”