Phishing aanval via valse LinkedIn-uitnodiging meest succesvol

Volgens het Britse beveiligingsbedrijf Proofpoint zijn phishing aanvallen met behulp van valse LinkedIn-uitnodigingen het meest succesvol.

Proofpoint levert diensten waarmee e-mailverkeer wordt gefilterd. Volgens het bedrijf zijn e-mails over sociale netwerken, bankrekeningen en bevestigingen van bestellingen het meest effectief. Hierbij vertrouwen de aanvallers een beroep op de nieuwsgierigheid van de ontvanger of de angst om geld te verliezen.

Volgens de CEO van Proofpoint, Mark Sparshott, zijn valse e-mails die schijnbaar van LinkedIn afkomstig zijn, blijken twee keer zo succesvol als andere phishing e-mails. Dit geldt in het bijzonder voor LinkedIn uitnodigingen.

Gemiddeld klikt 10% van de medewerkers van bedrijven op links in phishing e-mails. De spreiding is echter zeer groot: in sommige organisaties klikt tot wel 50% van de medewerkers op deze links.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief