Duizenden reclameborden van het Amerikaanse bedrijf Clear Channel Outdoor worden uitgerust met tracking-technologie. Doel is om het gedrag van consumenten te volgen. De Financial Times heeft hier recentelijk over bericht.
De zogenoemde Radar-technologie gebruikt geanonimiseerde mobiele telefoondata om adverteerders meer informatie te geven over de beste locaties voor hun reclameposters. Tevens krijgen ze hiermee inzicht of passanten die de posters zien, ook hun producten aanschaffen of films gaan streamen.
Anoniem
“We zijn in staat om, en onthoud, dit is allemaal geanonimiseerd, je bewegingen in een winkel te volgen. We kunnen zien wat je aanschaft. En ja, we kunnen die avond naar je kijkgedrag kijken als je een advertentie voor een Netflix-serie voorbijloopt”, stelt William Eccleshare, de CEO van Clear Channel.
Privacywetgeving
De Radar-technologie maakt gebruik van geaggregeerde mobiele locatiegegevens om te zien hoe mensen aan outdoor advertenties worden blootgesteld en de impact hiervan op het consumentengedrag, aldus Clear Channel. In september zullen voor het eerst reclameborden in Europa van deze technologie worden voorzien. Volgens het bedrijf is de technologie compliant met de Europese privacywetgeving.