Senatoren vragen FTC om onderzoek naar privacy smart-tv’s

Twee Amerikaanse senatoren hebben de Federal Trade Commission (FTC) gevraagd om onderzoek te doen naar de privacygevolgen van smart-tv’s. Deze senatoren, Blumenthal en Markey, benadrukken dat veel smart-tv’s die op internet zijn aangesloten, monitoren welke programma’s de gebruiker bekijkt.

Op basis hiervan worden uitgebreide gebruikersprofielen opgesteld, die worden aangewend om gerichte advertenties te tonen. Het is zelfs mogelijk om de politieke voorkeur van gebruikers te achterhalen, door bij te houden of ze naar liberale of conservatieve media kijken.

Privacywerkwijze

Volgens Blumenthal en Markey zijn lang niet alle gebruikers zich hiervan bewust. Bovendien zijn de fabrikanten van dergelijke tv’s schaars met informatie over hun privacywerkwijze. “Televisies zijn een nieuw tijdperk binnengegaan, maar dat houdt niet in dat de gevoelige informatie van gebruikers geen bescherming verdient. De content die gebruikers bekijken is privé en er moet niet van worden uitgegaan dat gebruikers willen dat hun kijkgedrag wordt gevolgd en gebruikt,” aldus de senatoren.

Toestemming

Ze pleiten ervoor dat de fabrikanten die data verzamelen, dit duidelijk aangeven. Gebruikers zouden ook eerst toestemming moeten geven voor het vergaren en gebruiken van gevoelige informatie. Wanneer ze dit weigeren, dient de kernfunctie van de tv gewoon te blijven functioneren, aldus de senatoren.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief