Het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI) van het ministerie van Binnenlandse Zaken ontving in het afgelopen jaar 1.700 meldingen van identiteitsfraude. In 2015 waren dat er nog 800.
Helen van der Sluys van het CMI denkt dat dit komt door een grotere naamsbekendheid van het meldpunt en een gebruikersvriendelijker meldingsformulier. Bovendien zijn bedrijven en instellingen sinds 1 januari 2016 verplicht om consumenten op de hoogte te brengen van een datalek.
Meer misbruik
Het CMI ziet echter ook meer misbruik van persoonsgegevens. “Identificatie hoeft steeds minder vaak in persoon aan de balie, dat gebeurt steeds vaker online met een kopie van je identiteitsbewijs, zoals bij het afsluiten van een telefoonabonnement en bankrekening. Een oplichter heeft alleen een kopietje van je ID nodig,” aldus Van der Sluys.
Handel onderling
Criminelen gebruiken uiteenlopende tactieken om identiteitsbewijzen in handen te krijgen. Een voorbeeld daarvan is het plaatsen van niet-bestaande vacatures op vacaturesites. Daarbij vragen ze tevens om een kopie van het identiteitsbewijs of van een salarisstrook. Ook pretenderen criminelen kamers te verhuren of artikelen aan te bieden op verkoopsites als Marktplaats, waarbij ze eveneens vragen om een kopie van een ID. Van der Sluys adviseert om dit niet te doen: “Stuur nooit een kopie van je identiteitsdocument voor handel onderling. Er zijn maar heel weinig instanties die echt een kopie mogen vragen.”