De Autoriteit Consument & Markt (ACM), andere nationale consumentenautoriteiten in de EU en de Europese Commissie verlangen van Google dat het de consumentenrechten beter naleeft.
Daartoe moet de Amerikaanse techgigant de eigen diensten en platformen verbeteren om online misleiding van particulieren te voorkomen. De ACM heeft dit afgelopen vrijdag laten weten.
Wie is de verkoper?
Onder leiding van de ACM en de Belgische Economische Inspectie zijn uiteenlopende diensten van Google onder de loep genomen: de Google zoekmachine, Google Play Store en de Google Store. De toezichthouders kwamen vervolgens met verbeterpunten. Google dient onder meer duidelijk aan te geven wie de verkoper van het product is en op welke manier deze bereikt kan worden. Ook dient de zoekmachine transparant te zijn over de totstandkoming van de ranking en of er al dan niet voor is betaald.
Reviews en rankings
“Consumenten moeten ervan uit kunnen gaan dat ze niet misleid worden. De informatie die ze krijgen, moet duidelijk en volledig zijn. De keuzes die ze maken, moeten niet gestuurd worden door valse reviews of onduidelijke betaalde ranking. Ook moeten contactadressen makkelijk vindbaar zijn. Met andere woorden: consumenten moeten met vertrouwen kunnen googelen”, aldus ACM-bestuurslid Cateautje Hijmans van den Bergh. Als Google de verbeterpunten niet doorvoert, volgen er nader onderzoek en mogelijke boetes.
Klik hier voor het nieuwsbericht van de ACM.