Campagne ACM: ‘Webshop of nepshop?’

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is een campagne gestart om mensen te waarschuwen voor nepwebshops op social media. De laatste jaren worden internetgebruikers steeds vaker via deze media benaderd door bedrijven. In totaal ontvreemden kwaadwillenden vorig jaar op deze manier vijf miljoen euro van particulieren.

Deze nepwebshops benaderen mensen rechtstreeks en gericht. Af en toe gebeurt dat zelfs zonder tussenkomst van een website.

Onbekend en onvindbaar

“Dit maakt dat de consument minder goed is beschermd. Als het product niet voldoet of helemaal niet wordt ontvangen, blijkt de afzender vaak onbekend en onvindbaar. Daardoor kan de consument de verkoper ook niet aanspreken als er iets mis gaat met de aankoop,” aldus de ACM. Met de campagne ‘Webshop of nepshop?’ wil de ACM mensen alert maken op de risico’s van malafide webshops op sociale platforms zoals Facebook.

Controleren

De autoriteit raadt internetgebruikers aan om te zoeken naar reviews en klachten over de webwinkel. Ook krijgen ze het advies om te controleren of het bedrijf is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, en of er aangifte tegen het bedrijf is gedaan. Tevens is het volgens de ACM verstandig om de contactgegevens te controleren en pas achteraf te betalen, of om verzekerd te betalen.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief