Het Amerikaanse advertentiebedrijf Turn heeft het gebruik van zogeheten zombiecookies tijdelijk gestaakt. Turn bleek samen te werken met internetprovider Verizon. Deze provider injecteerde in het webverkeer van abonnees een speciale header. Het advertentiebedrijf kon daarmee cookies die gebruikers hadden verwijderd, weer tot leven brengen. Vandaar de term zombiecookies. Op deze manier konden Verizon-klanten uitgebreid worden gevolgd.
Deze praktijken kwamen aan het licht door onderzoek van Jonathan Mayer en ProPublica. Aanvankelijk liet het advertentiebedrijf weten dat cookies verwijderen geen betrouwbare manier is om kenbaar te maken dat gebruikers geen gepersonaliseerde advertenties willen ontvangen. Daarom koos het bedrijf, naar eigen zeggen, voor de “meest stabiele identificatiemethode”: het injecteren van de unieke header.
Bescherming
Volgens Turn voldoet het gebruik van zombiecookies aan de richtlijnen voor zelfregulering. Toch heeft het bedrijf nu besloten om deze methode tijdelijk te staken en voert het een evaluatie uit.
De Amerikaanse burgerrechtenbeweging EFF vindt deze manier van tracking onacceptabel en roept Turn op definitief geen zombiecookies meer te gebruiken. Gebruikers kunnen zich met programma’s beschermen tegen deze vorm van tracking. De Amerikaanse burgerrechtenbeweging EFF heeft een overzicht gemaakt van programma’s die beschermen tegen zombiecookies.