De Amerikaanse senaat heeft recentelijk ingestemd met een voorstel dat het voor internetproviders mogelijk maakt om de surfgeschiedenis van hun klanten te verkopen aan adverteerders.
Vorig jaar nog bepaalde de Amerikaanse toezichthouder FCC dat providers daarvoor eerst nadrukkelijke toestemming van hun klanten moeten krijgen. Pas dan zouden locatiegegevens, financiƫle informatie, gezondheidsinformatie en surfgeschiedenis aangewend mogen worden voor advertenties en marketingdoeleinden.
Ongekende toegang tot informatie
Internetproviders zoals AT&T, Comcast en Verizon hebben echter gelobbyd voor dit nieuwe voorstel. De Amerikaanse burgerrechtenbeweging EFF is woedend; de Amerikaanse senaat zou winsten van providers belangrijker vinden dan de privacy van gebruikers. “Providers fungeren als poortwachters van het internet, waardoor ze ongekende toegang tot informatie hebben over wat je op internet doet. Ze zouden niet mogen verdienen aan de informatie over wat je zoekt, leest en koopt, en al helemaal niet zonder toestemming,” aldus Kate Tummarello van de EFF.
Virtual Private Network
De resolutie moet eerst nog goedgekeurd worden door het Huis van Afgevaardigden. De versleutelde e-maildienst ProtonMail heeft een aantal adviezen hoe internetgebruikers zich kunnen beschermen als het voorstel wordt aangenomen. Internetgebruikers zouden onder andere een VPN, Virtual Private Network, moeten gebruiken.