Bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) zijn in het eerste halfjaar van dit jaar 15.000 klachten over privacy binnengekomen. Dat is meer dan de organisatie, naar eigen zeggen, aankan.
In vergelijking met de tweede helft van vorig jaar is het aantal klachten met 60 procent gestegen.
Internationale klachten
In de eerste zes maanden van 2019 dienden 15.313 mensen een klacht in. Ook het aantal internationale klachten nam fors toe. De meeste (32 procent) hadden betrekking op een schending van een privacyrecht, bijvoorbeeld het recht op inzage en het recht op verwijdering. De top-3 van sectoren waar de meeste klachten over zijn ingediend, ziet er als volgt uit: zakelijke dienstverleners (46 procent), de overheid (14 procent) en de IT-sector (13 procent).
Grondrecht
“De toename is enorm. Iedere klacht verdient vanzelfsprekend de best passende behandeling. Daar werken we hard aan. Maar er is een grens aan wat realistisch is met een beperkt aantal medewerkers. Er moet een structurele oplossing komen, zodat we de klachten adequaat kunnen blijven behandelen. Daarover zijn we in gesprek met JenV [ministerie van Justitie en Veiligheid, red.]. De bescherming van je privacy is een grondrecht, het mag nooit een wassen neus worden,” aldus voorzitter Aleid Wolfsen.
Klik hier voor het de klachtenrapportage van de AP.