De Ierse Centrale Bank heeft de Bank of Ireland een boete opgelegd van 1.660.000 euro. Reden van de sanctie was dat de bank geld van een klant, en de eigen rekening, had overgeboekt naar een fraudeur.
Het voorval dateert uit september 2014, toen de bank twee betaalinstructies ontving die van een klant afkomstig leken te zijn.
E-mailaccount
In werkelijkheid kwamen de betaalverzoeken van een fraudeur, die zich toegang had weten te verschaffen tot het e-mailaccount van deze klant. De Bank of Ireland voerde de twee opdrachten uit. Daarbij maakte de bank ruim 106.000 euro van de rekening van de klant over naar het rekeningnummer dat door de oplichter was opgegeven.
Regelgeving
De Ierse Centrale Bank oordeelde dat de Bank of Ireland op vijf punten de regelgeving heeft overtreden. Het betreft het implementeren van administratieve procedures, monitoring en interne controls, en het periodiek beoordelen van de genomen controlemaatregelen. In eerste instantie legde de centrale bank een boete op van 2,37 miljoen euro. Omdat de Bank of Ireland echter al in een vroeg stadium een schikking wilde treffen, kreeg zij een korting van dertig procent. Daarmee kwam de uiteindelijke te betalen boete uit op 1.660.000 miljoen euro.