Betaalomgeving ING weer bereikbaar na massale DDoS aanval

De Distributed Denial of Service (DDoS) aanval op de systemen van ING zijn gestopt. Sinds vrijdag werd de bank bestookt met grote hoeveelheden data die de werking van de systemen van de bank ernstig verstoorden.

In een persbericht benadrukt ING dat het niet om een hack gaat en er ook op geen enkele wijze sprake is van een inbreuk op de banksystemen of op klantgegevens. Ook geeft de bank aan dat er geen relatie is met de verstoring bij ING van afgelopen woensdag.

Door herstelwerkzaamheden aan getroffen systemen kunnen klanten van ING nog wel hinder ondervinden bij het inloggen voor internetbankieren. Als het inloggen op Mijn ING of de ING App niet direct werkt, adviseert de bank het gewoon nogmaals te proberen. Als de klant is ingelogd, maar de bij- en afschrijvingen zijn niet zichtbaar, dan adviseert ING het om de pagina te verversen waardoor de wijzigingen alsnog worden ingeladen.

ING geeft ook aan dat de bank aangifte gaat doen van de cyberaanval. In afwachting van die aangifte beginnen politie en het Openbaar Ministerie alvast met een strafrechtelijk onderzoek. Het onderzoek wordt uitgevoerd door het team High Tech Crime van de politie onder gezag van het landelijk parket.

Het ministerie van Veiligheid en Justitie bevestigd dat er geen sprake is geweest van een inbraak in de systemen. De banken krijgen bij het aanscherpen van hun beveiliging ondersteuning van het Nationaal Cyber Security Centrum. Volgens het ministerie zijn er geen aanwijzingen voor een verband tussen recente cyberaanvallen op Amerikaanse banken en de aanvallen in Nederland.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief