Britse banken: geen internetbankieren voor klanten met onveilige pc’s

Volgend de Financial Times zouden Britse banken klanten met onveilige computers de toegang tot internetbankieren willen ontzeggen. Deze klanten zouden ook geen schadevergoeding meer krijgen als hun bankrekening gehackt wordt.

Op dit moment zouden de banken aan een plan hiervoor werken dat in fasen uitgerold gaat worden. Klanten die een verouderde browser of “ineffectieve anti-virussoftware” gebruiken, krijgen eerst nog een waarschuwing.

Geen schadevergoeding
In de volgende fase kunnen deze klanten echter alleen nog maar van zeer basale online bankdiensten gebruikmaken. In de derde fase wordt hun de toegang tot internetbankieren ontzegd. De laatste stap is dat de banken niet meer overgaan tot schadevergoeding bij fraude door cybercriminelen, als de gebruiker zijn digitale beveiliging niet goed heeft geregeld.

Cultuuromslag
“Het lijkt redelijk dat klanten basale maatregelen moeten nemen om misdaad te voorkomen en dat banken alleen de klanten moeten vergoeden die dit hebben gedaan,” aldus Adrian Leppard die vroeger hoofd van de City of London Police was en thans directeur bij beveiligingsbedrijf Templar Executive. “Het helpt ook bij de noodzakelijke cultuuromslag die vereist dat de maatschappij dergelijke stappen neemt. Op dit moment is er weinig motivatie om te veranderen aangezien de banken toch alles vergoeden.”

Aanmelden voor onze nieuwsbrief