De wachtwoord-paradox

De overgrote meerderheid van de internetgebruikers realiseert zich dat het niet veilig is om voor alle websites hetzelfde wachtwoord te gebruiken. Toch blijven gebruikers dit doen. Nieuw onderzoek heeft dit aangetoond.

Een andere opvallende conclusie is dat internetgebruikers hun financiële accounts beter beschermen dan hun retail-, social media- en entertainment-accounts. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van LastPass onder 2.000 volwassenen in de VS, Groot-Brittannië, Dutisland, Frankrijk, Australië en Nieuw-Zeeland.

Facebook
“Hoewel het misschien tegenstrijdig lijkt om je Facebookprofiel net zo goed als je bankaccount te beschermen, laat onderzoek zien dat dit wel zo zou moeten zijn,” schrijven de onderzoekers. Immers, als internetgebruikers vaak hetzelfde wachtwoord gebruiken, of wachtwoorden die veel op elkaar lijken, dan is elk slecht wachtwoord van elk account een risico.

Familie, huisdieren en mascottes
De keuze van een wachtwoord valt nog vaak op namen en initialen van familie en vrienden. Bijzondere datums en getallen worden ook veel gebruikt. Hetzelfde geldt voor namen van huisdieren, mascottes en scholen. De overgrote meerderheid van internetgebruikers geeft echter aan dat een sterk wachtwoord zou moeten bestaat uit een combinatie van cijfers, letters en symbolen. Volgens andere gebruikers zou een wachtwoord sterk genoeg zijn als het uit hoofdletters en kleine letters bestaat. Weer anderen stellen dat een wachtwoord minimaal 12 karakters lang zou moeten zijn.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief