Dirk van den Broek zet bodycams in, Autoriteit Persoonsgegevens kritisch

Supermarktketen Dirk van den Broek gaat in tientallen winkels medewerkers voorzien van een bodycam. “Het doel van Dirk is de-escaleren. Ervaringen in de sector (en daarbuiten) wijzen uit dat de bodycams met scherm, waardoor iemand op beeld geconfronteerd wordt met het eigen gedrag, de-escalerend werken”, licht het bedrijf toe.

Onveilige situatie

“Wanneer een onveilige situatie dreigt te ontstaan, kan een van de getrainde medewerkers van een Dirk-winkel daar de bodycam aanzetten. De medewerker vertelt aan de betreffende persoon dat de bodycam aangezet wordt. Vanaf dat moment neemt de bodycam beeld en geluid op, maar ziet de persoon in kwestie ook zichzelf terug”.

Privacybeleid

De supermarktketen heeft het privacybeleid aangepast. Daarin staat voortaan vermeld dat beeld- en geluidsopnamen gemaakt met een bodycam gedurende 14 dagen worden bewaard, mits er geen aangifte wordt verwacht. Als dat wel het geval is, bedraagt deze termijn 28 dagen. De beelden kunnen overgedragen worden aan de politie voor onderzoek, zoals dat nu ook al het geval is met beelden van beveiligingscamera’s.

Politie en boa’s

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) wijst erop dat er strenge voorwaarden gelden voor de inzet van bodycams. “We zien bodycams normaal gesproken alleen bij politie en boa’s. Cameratoezicht is zeer invasief. Daar moeten bedrijven dan ook zeer terughoudend mee zijn.” De AP gaat Dirk van den Broek vragen de noodzakelijkheid van deze maatregel aan te tonen.

Klik hier voor het aangepaste privacy beleid van Dirk van den Broek

Aanmelden voor onze nieuwsbrief