EFF: Mogelijk verbod gerichte online advertenties in Europa

Online advertenties behoren in Europa binnenkort mogelijk tot de verleden tijd. Er komt wellicht een verbod op deze advertenties in Europa. Dat stelt de Electronic Frontier Foundation (EFF).

De Amerikaanse burgerrechtenbeweging die zich bezighoudt met burgerrechten in cyberspace, baseert zich op een vermoedelijk besluit van de Europese privacytoezichthouders verenigd in de European Data Protection Board (EDPB). Hierin zou staan dat Meta deze advertenties niet zonder toestemming van gebruikers mag tonen.

Facebook en Instagram

“Als de beslissing definitief is en wordt gehandhaafd, zal Meta de surveillance- en toestemmingswerkwijze moeten veranderen, en zullen advertenties op Facebook en Instagram heel anders gaan werken”, aldus de EFF. “Meta zal uitdrukkelijke toestemming van gebruikers moeten hebben voordat ze die, op basis van de surveillance van hun online gedrag, gerichte advertenties kunnen tonen.”

Apple

Apple voerde vorig jaar een privacy-instelling door in iOS. Sindsdien moeten apps toestemming aan gebruikers vragen om hen bij andere apps te volgen. De meeste mensen weigeren dit. Voor Meta betekent dit een verlies van miljarden dollars aan advertentie-inkomsten. “De meeste mensen willen niet dat hun persoonlijke apparaten hen continu surveilleren en alle clicks en swipes bijhouden”, concludeert de EFF.

Klik hier voor het bericht van de EFF.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief