Een groep van negentien Europarlementariërs wil via beleid het gebruik van persoonlijke gegevens voor advertentiediensten reguleren. De parlementariërs zijn daartoe een coalitie gestart onder de naam de Tracking-free Ads Coalition.
Zo’n 25 burgerrechtenbewegingen en privacyorganisaties, waaronder Bits of Freedom, Freedom Internet en de Europese burgerrechtenorganisatie EDRi, ondersteunen het initiatief.
AVG en ePrivacy
“Het is tijd om een einde te maken aan het businessmodel dat onze jongeren, privacy, adverteerders en uitgevers schaadt. Laten we een einde maken aan advertenties die op persoonlijke data zijn gebaseerd”, stelt Europarlementariër en mede-initiator Paul Tang. Hij vindt dat alle opties ingezet dienen te worden om de samenleving tegen de “schadelijke werkwijze” van Big Tech te beschermen. “Handhaving van de AVG en ePrivacy zijn noodzakelijkheden, maar we moeten niet vergeten hoe Big Tech onze eerdere pogingen om deze sector te reguleren omzeilde”, aldus Tang.
Europese Digital Services Act
De coalitie wil door een wijziging in de Europese Digital Services Act een einde aan tracking bij advertenties maken. “Het voorstel raakt techgiganten Google, Facebook en Amazon die elk jaar miljarden euro’s verdienen door stiekem alle internetgebruikers te bespioneren”, laat de coalitie via een persbericht weten.