European Data Protection Board: verbied gepersonaliseerde advertenties

Europese privacytoezichthouders willen dat gepersonaliseerde advertenties verboden worden. Het gaat om advertenties die zijn gebaseerd op het online volgen van personen, bijvoorbeeld met trackingcookies.

Het zonder toestemming online volgen van personen is op dit moment ook niet geoorloofd, maar de toezichthouders willen een totaalverbod.

European Data Protection Board

De toezichthouders die zijn verenigd in de European Data Protection Board (EDPB), schrijven in een verklaring aan de Europese Commissie dat de wetten die nu in de maak zijn, niet toereikend zijn. Het gaat hierbij om de Digital Services Act (DSA), de Digital Markets Act (DMA), de Data Governance Act (DGA) en de Artificial Intelligence Regulation (AIR).

Pervers

“Grote techbedrijven en talloze kleinere advertentiebedrijven verdienen goudgeld door ons op internet te bespioneren, dossiers over onze interesses aan te leggen en daarmee advertentieruimte te verkopen aan andere bedrijven”, aldus AP-voorzitter Aleid Wolfsen. “Ze houden bij wat jouw hobby’s zijn, of je op mannen of vrouwen valt, welke ziektes je misschien wel hebt… En dat alles om ons beter te kunnen manipuleren, zodat wij hun producten kopen. Dat zou je pervers kunnen noemen. Zéker bij het bespioneren van kinderen.”

AI-systemen

Verder pleit de EDPB nogmaals voor een verbod op gezichtsherkenning en andere real-time biometrische systemen in de openbare ruimte. Tevens vindt de Europese toezichthouder dat het verboden dient te worden om mensen met AI-systemen in te delen op basis van etniciteit, geslacht, seksualiteit of politieke voorkeur.

Klik hier voor het nieuwsbericht van de AP.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief